Διαφορά μεταξύ των αναθεωρήσεων του «ΔΔ:Διενέργεια Ελέγχων Εφαρμογής των Διατάξεων περί Προστασίας Καταναλωτή από τις Περιφέρειες της Χώρας»

Από Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών
Μετάβαση σε:πλοήγηση, αναζήτηση
(Καμία διαφορά)

Αναθεώρηση της 08:48, 6 Ιουνίου 2025



cf2ef130-cb21-45e9-b309-0c4801a14073 927141

Με μια ματιά

Υπεύθυνη οργανική μονάδα για την εκκίνηση της διαδικασίας

Περιφέρειες

Ψηφιακά σημεία παροχής

  • Δεν παρέχεται ψηφιακά

Αριθμός δικαιολογητικών

Δεν απαιτούνται

Κόστος

Παρέχεται χωρίς κόστος

Εκτιμώμενος χρόνος

10 έως 30 ημέρες

Περιγραφή

Η διαδικασία αφορά στους ελέγχους που πραγματοποιούνται από τις ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών, εντός των διοικητικών ορίων τους, κατόπιν αποστολής αιτημάτων επιτόπιου ελέγχου από την Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Βασικές πληροφορίες

Θεσμικός φορέας

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

Οργανική μονάδα θεσμικού φορέα

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΟΥ

Υπηρεσία / οργανική μονάδα εποπτευόμενου φορέα

Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ως Αρχή Οργάνωσης, Εποπτείας και Συντονισμού στο πεδίο προστασίας του καταναλωτή και σύννομης παροχής υπηρεσιών, σύμφωνα με το άρθρο 130 του ν. 4512/2018 (Α΄ 5) υποχρεούται να προσφέρει την κατάλληλη καθοδήγηση στις Περιφέρειες για την πραγματοποίηση ελέγχων σύμφωνα με την παρούσα.

Αρχές Εφαρμογής Εποπτείας και Διαχείρισης των οικονομικών δραστηριοτήτων στο πεδίο προστασίας του καταναλωτή και σύννομης παροχής υπηρεσιών, σύμφωνα με το άρθρο 130 του ν. 4512/2018 (Α΄ 5), ορίζονται: α) η Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης για όλη την Επικράτεια, στο σύνολο των νομοθετημάτων αρμοδιότητάς της, και β) οι ελεγκτικές υπηρεσίες των περιφερειών, εντός των διοικητικών ορίων τους, για τα νομοθετήματα που προσδιορίζονται στο Παράρτημα 1 σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 3 της παρούσης.

Ο προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή ορίζει ένα σημείο – επαφής της Γενικής Διεύθυνσης με σκοπό τον συντονισμό της επικοινωνίας μεταξύ της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή και των ελεγκτικών υπηρεσιών των Περιφερειών.

Παρέχεται σε

Σχετικοί σύνδεσμοι

Διάρκεια Ισχύος

Παρατηρήσεις

Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ως Αρχή Οργάνωσης, Εποπτείας και Συντονισμού στο πεδίο προστασίας του καταναλωτή και σύννομης παροχής υπηρεσιών, σύμφωνα με το άρθρο 130 του ν. 4512/2018 (Α΄ 5) υποχρεούται να προσφέρει την κατάλληλη καθοδήγηση στις Περιφέρειες για την πραγματοποίηση ελέγχων σύμφωνα με την παρούσα.

Αρχές Εφαρμογής Εποπτείας και Διαχείρισης των οικονομικών δραστηριοτήτων στο πεδίο προστασίας του καταναλωτή και σύννομης παροχής υπηρεσιών, σύμφωνα με το άρθρο 130 του ν. 4512/2018 (Α΄ 5), ορίζονται: α) η Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης για όλη την Επικράτεια, στο σύνολο των νομοθετημάτων αρμοδιότητάς της, και β) οι ελεγκτικές υπηρεσίες των περιφερειών, εντός των διοικητικών ορίων τους, για τα νομοθετήματα που προσδιορίζονται στο Παράρτημα 1 σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 3 της παρούσης.

Ο προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή ορίζει ένα σημείο – επαφής της Γενικής Διεύθυνσης με σκοπό τον συντονισμό της επικοινωνίας μεταξύ της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή και των ελεγκτικών υπηρεσιών των Περιφερειών.

Τελευταία ενημέρωση

24/10/2025

Αίτηση

Τύπος αίτησης

Έγγραφο δημόσιας υπηρεσίας/δημόσιου φορέα

Κατατίθεται από

Φορείς του Δημοσίου

Τίτλος

Αίτημα σύμφωνα με τα κριτήρια της Υπουργικής Απόφασης 46959/2024 «Σύστημα Διαχείρισης Αναφορών/ Καταγγελιών.

Έντυπα που είναι τα εξής: ΕΝΤΟΛΗ ΕΛΕΓΧΟΥ και

ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ

Σημειώσεις

1.Οι ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών προτεραιοποιούν τις παραλαμβανόμενες

καταγγελίες με βάση την εκτίμηση κινδύνου χρησιμοποιώντας τα κριτήρια της Υπουργικής Απόφασης 46959/2024 «Σύστημα Διαχείρισης Αναφορών/ Καταγγελιών και μεθοδολογία σχεδιασμού των ενεργειών ελέγχου στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή (Β΄ 3421), η οποία εφαρμόζεται αναλογικά. Αν κριθεί αναγκαία η περαιτέρω διερεύνηση μιας αναφοράς ή καταγγελίας, η υπόθεση διεκπεραιώνεται σε εύλογο χρόνο, ανάλογα με το είδος της αναφοράς ή καταγγελίας. Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης των καταγγελιών κατ’ εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 140 του ν. 4512/2018 είναι εμπιστευτικό, στερείται εκτελεστότητας και δεν δημοσιοποιείται ή κοινοποιείται στον καταγγέλλοντα ή σε οποιονδήποτε τρίτο. Οι ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών δεν απαντούν σε αιτήματα καταναλωτών υπό μορφή γνωμοδότησης ή σε ερωτήματα επί ιδιωτικής φύσεως υποθέσεων που δεν στοιχειοθετούν καταγγελίες παραβάσεων των νομοθετημάτων του Παραρτήματος . Οι επιτόπιοι έλεγχοι από τις αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών διενεργούνται: α) με την συγκρότηση κλιμακίων ελέγχου με σχετική εντολή διεξαγωγής ελέγχου. Τα κλιμάκια ελέγχου των υπηρεσιών των Περιφερειών αποτελούνται τουλάχιστον από δύο (2) υπαλλήλους. Εφόσον κρίνεται απαραίτητο από την Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή δύνανται να συνοδεύονται και από υπάλληλο της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή. β) με «ΕΝΤΟΛΗ ΕΛΕΓΧΟΥ», του Παραρτήματος 2, στην οποία μνημονεύονται τα στοιχεία των ελεγκτών, ο χώρος άσκησης του ελέγχου και η ημερομηνία της εν λόγω εντολής, και γ) με τη χρήση του φύλλου ελέγχου «ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ» του Παραρτήματος 3 της παρούσας, στην οποία αναγράφονται: i. τα στοιχεία της ταυτότητας του προμηθευτή, ii. ο χρόνος πραγματοποίησης του ελέγχου, και iii. συνοπτική περιγραφή της πιθανολογούμενης παράβασης. Το όργανο ελέγχου συμπληρώνει, εις τριπλούν, την «ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΓΧΟΥ», της περ. γ) της παρ. 1 του παρόντος άρθρου. Η έκθεση ελέγχου για τη βεβαίωση της παράβασης, υπογράφεται από το όργανο ελέγχου και τον παραβάτη προμηθευτή και αποτελεί συμπληρωματικό στοιχείο του διοικητικού φακέλου για την επιβολή της διοικητικής κύρωσης. Αν ο ελεγχόμενος προμηθευτής αρνείται να υπογράψει την έκθεση ελέγχου,

γίνεται σχετική μνεία από το ελεγκτικό όργανο επί της έκθεσης.

Τι θα χρειαστείτε

    Εκτύπωση

    Προϋποθέσεις

      Κόστος

        Σχετικά


        Κανόνες για την έλλειψη απάντησης από την αρμόδια αρχή και νομικές συνέπειες για τους χρήστες:

        Άλλο

        Τα όργανα των αρμοδίων ελεγκτικών υπηρεσιών (ελεγκτές) των Περιφερειών διαθέτουν τις εξουσίες έρευνας που προβλέπονται στο άρθρο 13γ του ν.2251/1994. Κατά την έναρξη του ελέγχου, οι ελεγκτές:

        α) επιδεικνύουν τα έγγραφα ταυτοποίησής τους ως εντεταλμένοι των αρμόδιων ελεγκτικών υπηρεσιών των Περιφερειών, την εντολή ελέγχου ή άλλα διοικητικά έγγραφα που αποδεικνύουν την σχετική εντολή διεξαγωγής ελέγχου. Εξαιρούνται οι περιπτώσεις για τις οποίες προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία η διεξαγωγή ελέγχου χωρίς την αποκάλυψη των στοιχείων των ελεγκτών, σύμφωνα με την περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 13γ του ν.2251/1994, και β) ενημερώνουν τον ελεγχόμενο για τα κύρια σημεία του ελέγχου. Οι ελεγκτές δύνανται, σε οποιοδήποτε στάδιο του ελέγχου, να ζητήσουν από τον ελεγχόμενο φορέα τις απόψεις του και οποιεσδήποτε πληροφορίες ή στοιχεία αφορούν την καταγγελλόμενη ή ερευνώμενη συμπεριφορά, ιδίως δε να ζητήσουν στοιχεία, τα οποία θα τος υποβοηθήσουν: α) στον εντοπισμό της έκτασης του κινδύνου από την ελεγχόμενη παράβαση, β) την τυχόν εξακολούθησή της, γ) την ύπαρξη ζημίας καθώς και την έκταση αυτής, δ) τον αριθμό των θιγομένων καταναλωτών, ε) το ύψος κέρδους/οφέλους από την παράβαση, στ) το μέγεθος ή τον κύκλο εργασιών της ελεγχόμενης επιχείρησης ή ερωτήματα στον προμηθευτή αν έχει λάβει ή προτίθεται να λάβει μέτρα παύσης της ελεγχόμενης συμπεριφοράς, περιορισμού των συνεπειών της ή και αποκατάστασης της φερόμενης ζημίας των καταναλωτών. Ο ελεγχόμενος οφείλει να παρέχει τα ευρισκόμενα στην κατοχή του στοιχεία και πληροφορίες που είναι αναγκαία για την άσκηση των ελεγκτικών τους αρμοδιοτήτων, μη δικαιούμενος να επικαλεσθεί το τραπεζικό ή άλλο απόρρητο. Ο ελεγχόμενος θέτει στη διάθεση των ελεγκτών τα στοιχεία που σχετίζονται με το αντικείμενο του ελέγχου και παρέχει γραπτή ή προφορική εξήγηση για τα ζητήματα που ανακύπτουν κατά τον έλεγχο. Οι έλεγχοι διενεργούνται κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες του ελεγχόμενου εκτός αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι που σχετίζονται με το σκοπό του ελέγχου, τα ειδικά χαρακτηριστικά του ελεγχόμενου ή την επικινδυνότητα των προϊόντων που ο ελεγχόμενος κατέχει ή διαθέτει στους καταναλωτές. Ο ελεγχόμενος διευκολύνει τους ελεγκτές στο έργο τους παρέχοντας, χωρίς υπαίτια καθυστέρηση, όλα τα ζητηθέντα στοιχεία. Κατά τη διενέργεια του ελέγχου, οι ελεγκτές: α) έχουν ελεύθερη πρόσβαση, κατά περίπτωση και εφόσον σχετίζεται με το αντικείμενο ελέγχου, στα κτίρια, εγκαταστάσεις, γραφεία, εξοπλισμό, προϊόντα, βιβλία, έγγραφα, και άλλα στοιχεία του ελεγχόμενου, β) έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες που είναι απαραίτητες για την διεξαγωγή του ελέγχου, σε έλεγχο των βιβλίων και των εγγράφων του οικονομικού φορέα και σε χορήγηση αντιγράφων, γ) λαμβάνουν γραπτές εξηγήσεις από τον ελεγχόμενο ή το νόμιμο εκπρόσωπό του, δ) λαμβάνουν δείγματα των ελεγχόμενων προϊόντων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην κείμενη νομοθεσία. ε) λαμβάνουν φωτογραφίες, βίντεο ή άλλο αποδεικτικό υλικό για την τεκμηρίωση παραβάσεων που διαπιστώνουν. Στο πλαίσιο των ελέγχων, οι ελεγκτές δύνανται να λαμβάνουν άνευ ανταλλάγματος δείγματα από όλα τα ελεγχόμενα προϊόντα. Οι ελεγχόμενοι υποχρεούνται σε κάθε περίπτωση να παρέχουν συνδρομή στα αρμόδια ελεγκτικά όργανα κατά την εκτέλεση του έργου τους, ήτοι να δέχονται τον έλεγχο στον χώρο επαγγελματικής δραστηριότητας, στον επαγγελματικό χώρο που τηρούνται τα έγγραφα, παραστατικά στοιχεία, και να παρέχουν τα αληθή στοιχεία που τους ζητούνται. 9. Στην περίπτωση που οι υπάλληλοι που διενεργούν τον έλεγχο διαπιστώσουν ενδείξεις τέλεσης παράβασης, για την οποία δεν έχουν αρμοδιότητα επιβολής κύρωσης, ενημερώνουν προς τούτο αμέσως τις εκάστοτε αρμόδιες αρχές.

        Ο Περιφερειάρχης επιβάλλει στους προμηθευτές, οι οποίοι έχουν την έδρα τους στην οικεία Περιφέρεια, τις προβλεπόμενες κυρώσεις σύμφωνα με τα άρθρα 13α, 13γ, 13δ, 13ε, και 13στ του ν.2251/1994 (Α΄191), εφόσον διαπιστώνει παραβάσεις των νομοθετημάτων που παρατίθενται στο Παράρτημα 1. Οι ως άνω κυρώσεις επιβάλλονται κατόπιν προηγούμενης ακρόασης του ενδιαφερομένου σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν.2690/1999 (Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας (Α΄45).

        Εξερχόμενα

        Εξερχόμενα

        Απόφαση

        Βήματα

          Ψηφιακά βήματα

            Άλλες πληροφορίες

            Εναλλακτικοί τίτλοι

            Καθορισμός της διαδικασίας των ελέγχων που πραγματοποιούνται, σύμφωνα

            με την παρ. 1 του άρθρου 13θ, του ν. 2251/1994, των υποχρεώσεων και των καθηκόντων των ελεγκτών και της αποστολής αιτημάτων ελέγχου από τη Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή προς τις υπηρεσίες των

            Περιφερειών

            Επίσημος τίτλος

            Διαδικασία ελέγχου εφαρμογής των διατάξεων περί προστασίας καταναλωτή από τις Περιφέρειες

            Γλώσσες παροχής

            Ελληνικά

            Νομοθεσία

              Κατηγορίες

              Έναυσμα

              Αιτούμενη, Εσωτερική, Συνέχεια άλλης διαδικασίας

              Τρόπος υποβολής

              Αίτηση (έντυπο), Έγγραφο δημόσιας υπηρεσίας/δημόσιου φορέα

              Συμβάντα ζωής

              Τύπος

              Εσωστρεφής

              Λήξη Διαδικασίας

              Αόριστη


            • Κοινή Υπουργική Απόφαση 33220 2025 2402 Β

              Περιγραφή Καθορισμός της διαδικασίας των ελέγχων που πραγματοποιούνται, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 13θ, του ν. 2251/1994, των υποχρεώσεων και των καθηκόντων των ελεγκτών και της αποστολής αιτημάτων ελέγχου από τη Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή προς τις υπηρεσίες των Περιφερειών

              Νομικές παραπομπές Άρθρο 130 του ν. 4512/2018 (Α΄ 5) και Υπουργική Απόφαση 46959/2024 «Σύστημα Διαχείρισης Αναφορών/ Καταγγελιών και μεθοδολογία σχεδιασμού των ενεργειών ελέγχου στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της Γενικής Διεύθυνσης Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή (Β΄ 3421).

            • 1 Αίτημα για έλεγχο από την Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή στις ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών

              Αρμόδιος διεκπεραίωσης Αρμόδια υπηρεσία

              Τρόπος Υλοποίησης Έλεγχος

              Περιγραφή Η Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή δύναται να υποβάλει αίτημα στις ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών διεξαγωγής επιτόπιου ελέγχου με σκοπό τη συλλογή αποδεικτικών στοιχείων κατά προμηθευτή, ο οποίος έχει οποιασδήποτε μορφής εγκατάσταση εντός της οικείας Περιφέρειας, περιλαμβανομένης της έδρας ή του υποκαταστήματος. Οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών: α) απαντούν στο αίτημα της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή και διεξάγουν επιτόπιο έλεγχο, ορίζοντας σχετικό κλιμάκιο επιτόπιου ελέγχου, χωρίς καθυστέρηση, και β) ενημερώνουν, την Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή για το αποτέλεσμα του ελέγχου, αποστέλλοντας τα συλλεχθέντα αποδεικτικά στοιχεία προς περαιτέρω αξιολόγηση από την Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή. Αν κριθεί αναγκαία η περαιτέρω διερεύνηση μιας αναφοράς ή καταγγελίας, η υπόθεση διεκπεραιώνεται σε εύλογο χρόνο, ανάλογα με το είδος της αναφοράς ή καταγγελίας. Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης των καταγγελιών κατ’ εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 140 του ν. 4512/2018 είναι εμπιστευτικό, στερείται εκτελεστότητας και δεν δημοσιοποιείται ή κοινοποιείται στον καταγγέλλοντα ή σε οποιονδήποτε τρίτο.

              Όχι Όχι


            • 2 Πραγματοποίηση ελέγχων

              Αρμόδιος διεκπεραίωσης Αρμόδια υπηρεσία

              Τρόπος Υλοποίησης Έλεγχος

              Περιγραφή Οι αρμόδιες ελεγκτικές υπηρεσίες των Περιφερειών πραγματοποιούν ελέγχους είτε επιτόπιους, είτε διοικητικούς για προμηθευτές οι οποίοι έχουν την έδρα τους στα διοικητικά όρια της οικείας Περιφέρειας για τη διαπίστωση της συμμόρφωσής τους με τη νομοθεσία αρμοδιότητας της Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή που παρατίθενται στο Παράρτημα και την επιβολή των εκεί προβλεπόμενων κυρώσεων από τον Περιφερειάρχη. Οι επιβληθείσες κυρώσεις κοινοποιούνται από τις Περιφέρειες στη Γενική Διεύθυνση Αγοράς και Προστασίας Καταναλωτή της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, η οποία τηρεί σχετικό αρχείο. Οι έλεγχοι της παρ.1 πραγματοποιούνται είτε αυτεπαγγέλτως, είτε κατόπιν καταγγελίας καταναλωτή. Η Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή, εφόσον έχει ήδη ξεκινήσει έλεγχο ή αποφασίζει και η ίδια να διενεργήσει έλεγχο κατά προμηθευτή για τον οποίο έχει ξεκινήσει διαδικασία ελέγχου η αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία της οικείας Περιφέρειας, ενημερώνει σχετικά την τελευταία. Στην περίπτωση αυτή η υπηρεσία της Περιφέρειας σταματά κάθε περαιτέρω διαδικασία και αποστέλλει χωρίς καθυστέρηση τον σχετικό φάκελο στην Διεύθυνση Προστασίας Καταναλωτή.

              Ναι Όχι


            • 3 Επιβολή κυρώσεων

              Αρμόδιος διεκπεραίωσης Αρμόδια υπηρεσία

              Τρόπος Υλοποίησης Ενέργεια εκτελεστικού/συναρμόδιου φορέα

              Περιγραφή Επιβολή κυρώσεων από τις Περιφέρειες Ο Περιφερειάρχης επιβάλλει στους προμηθευτές, οι οποίοι έχουν την έδρα τους στην οικεία Περιφέρεια, τις προβλεπόμενες κυρώσεις σύμφωνα με τα άρθρα 13α, 13γ, 13δ, 13ε, και 13στ του ν.2251/1994 (Α΄191), εφόσον διαπιστώνει παραβάσεις των νομοθετημάτων που παρατίθενται στο Παράρτημα 1. Οι ως άνω κυρώσεις επιβάλλονται κατόπιν προηγούμενης ακρόασης του ενδιαφερομένου σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν.2690/1999 (Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας (Α΄45).

              Ναι Ναι


            • Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας, συμφωνείτε στην χρήση των cookies από εμάς.