Κατάρτιση Ετήσιου Προγράμματος Εργασιών Εσωτερικού Ελέγχου

Από Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών
Μετάβαση σε:πλοήγηση, αναζήτηση



ca9c9997-3a62-4b38-b349-7ef4ba8b7761 506552

Με μια ματιά

Υπεύθυνη οργανική μονάδα για την εκκίνηση της διαδικασίας

Μονάδες Εσωτερικών Ελέγχου δημοσίων φορέων

Ψηφιακά σημεία παροχής

  • Δεν παρέχεται ψηφιακά

Αριθμός δικαιολογητικών

Δεν απαιτούνται

Κόστος

Παρέχεται χωρίς κόστος

Προθεσμία διεκπεραίωσης

4 μήνες

Περιγραφή

Η διαδικασία αυτή είναι ενδοδιοικητική και απευθύνεται στις Μονάδες Εσωτερικού Ελέγχου κάθε δημόσιου φορέα. Αφορά την κατάρτιση του ετήσιου Προγράμματος Εργασιών, το οποίο είναι ένα σημαντικό διοικητικό εργαλείο, που περιλαμβάνει έργα (διαβεβαιωτικά και συμβουλευτικά) που πρόκειται να διενεργήσει/παρέχει η κάθε Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου στο συγκεκριμένο έτος. Ο σχεδιασμός του Προγράμματος αποτελεί την κύρια ευθύνη του Προϊσταμένου της κάθε Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου. Στο τέλος κάθε έτους συντάσσεται το Ετήσιο Πρόγραμμα Εργασιών για το επόμενο έτος.

Βασικές πληροφορίες

Θεσμικός φορέας

Οργανική μονάδα θεσμικού φορέα

ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΔΟΣΙΑΣ


Σχετικοί σύνδεσμοι


Τελευταία ενημέρωση

21/10/2023

Αίτηση




Τι θα χρειαστείτε

    Εκτύπωση

    Προϋποθέσεις

      Κόστος

        Σχετικά




        Εξερχόμενα

        Εξερχόμενα

        Έναυσμα σε άλλη διαδικασία

        Βήματα

          Ψηφιακά βήματα

            Άλλες πληροφορίες

            Επίσημος τίτλος

            Κατάρτιση Ετήσιου Προγράμματος Εργασιών Εσωτερικού Ελέγχου


            Νομοθεσία

              Κατηγορίες

              Είδος διαδικασίας

              Έναυσμα

              Αυτεπάγγελτη

              Τύπος

              Εσωστρεφής

              ,


            • Νόμος 14 4795 2021 62 Α

              Περιγραφή Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου του Δημόσιου Τομέα, Σύμβουλος Ακεραιότητας στη δημόσια διοίκηση και άλλες διατάξεις για τη δημόσια διοίκηση και την τοπική αυτοδίοικηση


            • 1 Προυποθέσεις και κριτήρια για το σχεδιασμό του Ετήσιου Προγαμμα Ελέγχου.


              Περιγραφή Για την κατάρτιση του Ετήσιου Προγράμματος Εργασιών ο Προϊστάμενος της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου θα πρέπει μέσα από τη συνεχή επικοινωνία με τη Διοίκηση, να είναι ενήμερος για τους επιχειρησιακούς στόχους του φορέα, τους κινδύνους που απειλούν την εύρυθμη λειτουργία του, το Σύστημα Εσωτερικού Ελέγχου του φορέα. Με βάσει τη χαρτογράφηση των δραστηριοτήτων του φορεά και την αξιολογηση κινδύνων που έχει πραγματοποιηθεί από τη Διοίκηση, ο Προϊστάμενος Εσωτερικού Ελέγχου λαμβάνοντας υπόψη τα παρακάτω ενδεικτικά κριτήρια: Τους αντικειμενικούς στόχους του φορέα Τους εγγενείς κινδύνους Κατά πόσο ο φορέας διαχειρίζεται αποτελεσματικά τους κινδύνους Προηγούμενους ελέγχους καθώς και τη συμμόρφωση των ελεγχόμενων με τα συμπεράσματα, τις προτάσεις και τις διορθωτικές ενέργειες αυτών (Ελεγκτικό Συνέδριο, ΓΛΚ) Τη βαρύτητα μιας δραστηριότητας για τη λειτουργία του φορέα (π.χ. οικονομικές υπηρεσίες) Την ιεράρχηση και ταξινόμηση των κινδύνων ανά λειτουργία του φορέα και βαθμό σπουδαιότητας Προβαίνει στη κατάρτιση του Ετήσιου Προγράμματος Εργασιών το αργότερο εντός του Ιανουαρίου κάθε έτους.

              Σημειώσεις Για το λόγο αυτό, ενδείκνυται να υπάρχει επικοινωνία του Προϊσταμένου της ΜΕΕ με τον επικεφαλής του φορέα καθώς και να μετέχει σε συναντήσεις υψηλόβαθμων στελεχών, όπου λαμβάνονται αποφάσεις για την λειτουργία του φορέα.

              Όχι Όχι


            • 2 Προσδιορισμός Περιβάλλοντος Ελέγχου- Α' στάδιο κατάρτισης του Ετησιου Προγράμματος Εργασιών

              Αρμόδιος διεκπεραίωσης Άλλο


              Περιγραφή Το πρώτο βήμα σε κάθε προγραμματισμό ελέγχων είναι η αναγνώριση του ελεγκτικού σύμπαντος που περιλαμβάνει το σύνολο του πληθυσμού των δυνάμενων να ελεγχθούν περιοχών και οι οποίες μπορούν να κατηγοριοποιηθούν με πολλούς τρόπους. Το ελεγκτικό σύμπαν περιλαμβάνει όλες τις περιοχές κινδύνου που θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενο ελέγχου, με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός καταλόγου των πιθανών ελεγκτικών έργων που θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν. Το ελεγκτικό σύμπαν περιλαμβάνει έργα και πρωτοβουλίες που σχετίζονται με το στρατηγικό σχέδιο του φορέα (organization’s strategic plan) και μπορεί να οργανωθεί κατά επιχειρησιακές μονάδες, διαδικασίες, προγράμματα, συστήματα ή μηχανισμούς ελέγχου. Για τη Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου το ελεγκτικό σύμπαν σχετίζεται με το σύνολο των δραστηριοτήτων και λειτουργιών του φορέα που θα πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο διενέργειας ελέγχου της Μονάδας, προκειμένου να εξετασθεί η επάρκεια και η αποτελεσματικότητα του Συστήματος Εσωτερικού Ελέγχου του φορέα. Για να διασφαλιστεί η πληρότητα του ελεγκτικού σύμπαντος, ο Επικεφαλής Εσωτερικού Ελέγχου θα πρέπει να εξετάσει τις ακόλουθες πηγές: • Τη στρατηγική του φορέα • Όλες τις μεγάλες περιοχές, μονάδες, έργα και τις στρατηγικές τους, τους στόχους τους και τις διαδικασίες • Τους τρίτους που συνεργάζεται ο φορέας • Διαδικασίες και υπό-διαδικασίες όλων των κύριων λειτουργιών • Σημαντικές εφαρμογές πληροφορικής και τα κυριότερα πληροφοριακά συστήματα, συμπεριλαμβανομένου του υλικού, του λογισμικού και τις πληροφορίες που περιέχουν (από την Υπηρεσία Πληροφορικής) • Το κανονιστικό και νομικό πλαίσιο που ισχύει στο φορέα • Μη χρηματοοικονομικούς δείκτες (π.χ. σε θέματα περιβάλλοντος, υγιεινής και ασφάλειας, κοινωνικής ευθύνης κλπ.)

              Όχι Όχι


            • 3 Εντοπισμός όλων των κινδύνων που σχετίζονται με το περιβάλλον ελέγχου- Β' στάδιο


              Περιγραφή Για την αναγνώριση των κινδύνων ο εσωτερικός ελεγκτής μπορεί καταρχάς να συλλέξει πληροφορίες από τις ακόλουθες πηγές: • Οργανόγραμμα • Πρακτικά από συναντήσεις με ανώτερα διοικητικά στελέχη, με στελέχη της δεύτερης γραμμής και με ειδικούς στον φορέα για τα θέματα κινδύνου • Το στρατηγικό σχέδιο του φορέα • Πρακτικά των συνεδριάσεων των ανώτερων διοικητικών στελεχών ή του οργάνου διοίκησης του φορέα • Ετήσιες εκθέσεις και δημόσιες αναφορές • Μητρώο κινδύνων σε επίπεδο φορέα (αν υπάρχει) • Προηγούμενες αξιολογήσεις και εκθέσεις (λειτουργίες δεύτερης γραμμής, Υπουργείο Οικονομικών, ορκωτοί ελεγκτές-αν υπάρχουν) • Εγχειρίδια διαδικασιών Η διαβούλευση του Εσωτερικού Ελεγκτή για τα θέματα κινδύνων αναμένεται να γίνει με τους ακόλουθους: • Τον επικεφαλής του φορέα • Τα ανώτερα διοικητικά στελέχη • Στελέχη και προσωπικό της δεύτερης γραμμής • Στελέχη του ανθρώπινου δυναμικού • Υπαλλήλους με κρίσιμα επιχειρησιακά καθήκοντα • Ορκωτούς ελεγκτές- αν υπάρχουν Οι καταλληλότεροι Μέθοδοι Επικοινωνίας με τους ανωτέρω είναι: • Συναντήσεις πρόσωπο με πρόσωπο • Τηλεφωνικές/ διαδικτυακές διασκέψεις • Έρευνες • Συνεντεύξεις • Ομαδικές συναντήσεις ανταλλαγής ιδεών • Διαρκή και άτυπη επικοινωνία. Η διαχείριση του κινδύνου είναι συνεχής και αναπτυσσόμενη επιχειρησιακή διαδικασία, που στόχο έχει να προσθέτει αξία σε όλες τις δραστηριότητες του φορέα και να τον καθιστά αποδοτικό. Η διαχείριση του κινδύνου θα πρέπει να αποτελέσει κουλτούρα του φορέα . Γι’ αυτό θα πρέπει να καθορισθούν οι υπευθυνότητες σε όλα τα επίπεδα διοίκησης αυτού και κάθε διοικητικό στέλεχος να είναι υπεύθυνο στον τομέα του για τη μέτρηση και την διαχείριση του κινδύνου.

              Σημειώσεις Κίνδυνος σε έναν φορέα είναι οι πιθανότητες μη επίτευξης των πάσης φύσεων στόχων - ευκαιριών που τίθενται από τη Διοίκηση ή οι πιθανότητες επίτευξης των απειλών. Σύμφωνα με το Πρότυπο 2120- Διαχείριση Κινδύνων «η λειτουργία εσωτερικού ελέγχου πρέπει να βοηθά τον οργανισμό, αναγνωρίζοντας και εκτιμώντας σημαντικές εκθέσεις σε κινδύνους και συνεισφέροντας στην βελτίωση των συστημάτων διαχείρισης κινδύνων και ελέγχων».

              Όχι Όχι


            • 4 Ιεράρχηση των κινδύνων και προσδιορισμός προτεραιοτήτων -Γ' στάδιο


              Περιγραφή Οι κίνδυνοι, για την καλύτερη ανάλυση αποτίμηση και διαχείριση, μπορεί να ενταθούν σε διάφορες κατηγορίες, όπως: υψηλοί, μεσαίοι, χαμηλοί. Οι κίνδυνοι μπορούν να κατηγοριοποιηθούν σε διαφόρους τύπους, όπως στρατηγικοί, χρηματοοικονομικοί, λειτουργικοί, ατυχημάτων φυσικού και ανθρώπινου περιβάλλοντος κλπ. Όταν αναφερόμαστε στην εκτίμηση των κινδύνων με βαθμολόγηση εννοούμε τη διερεύνηση, την αξιολόγηση, την αναγνώριση, τη μέτρηση, τη διαβάθμιση και την ιεράρχηση των κινδύνων, σύμφωνα με το βαθμό σημαντικότητας, σε μια σειρά λειτουργιών. Η βαθμολόγηση των κινδύνων έχει να κάνει με την προληπτική αξιολόγηση των λειτουργικών κινδύνων, προκειμένου να δοθεί προτεραιότητα σε δραστηριότητες με υψηλό κίνδυνο, για ένταξή τους στο Ετήσιο Πρόγραμμα Εργασιών Η βαθμολόγηση των κινδύνων, επειδή αποτελεί μια μεθοδολογία και τεχνική ελέγχου, μια συνεχή, επίπονη και σημαντική εργασία, απαιτεί μεγάλη ελεγκτική εμπειρία. Η βαθμολόγηση των κινδύνων έχει να κάνει με την προσέγγιση επιλογής των ελεγκτικών διαδικασιών, οι οποίες θα προσφέρουν ικανοποιητική ελεγκτική κάλυψη και θα περιορίσουν τον κίνδυνο του ελέγχου σε αποδεκτό επίπεδο. Επίσης, έχει να κάνει με τον καθορισμό του χρόνου που θα αναλωθεί στις ελεγχόμενες υπηρεσίες , καθώς και του στελεχιακού δυναμικού που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση του ελέγχου. Η ανάλυση και η βαθμολόγηση των κινδύνων, διαφέρει από φορέα σε φορέα. Διαφέρει πολλές φορές, από περίοδο σε περίοδο και αυτό μπορεί να οφείλεται σε αναδιοργάνωση των υπηρεσιών, των διαδικασιών ή στην αποχώρηση λόγω συνταξιοδότησης ή άλλων λόγων, έμπειρου προσωπικού. Αρχικοί παράγοντες ή κριτήρια που θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψιν κατά την αξιολόγηση κινδύνων περιλαμβάνουν: • Την πολυπλοκότητα του φορέα • Τη σχετική βαρύτητα των εξεταζόμενων μεγεθών στον φορέα • Τη συχνότητα των αλλαγών του φορέα καθόσον αυτή μπορεί να οδηγήσει σε αστάθεια • Τις αλλαγές στο προσωπικό • Νομικές παράμετροι που σχετίζονται με την ευελιξία του νομικού πλαισίου των φορέων και • Την όποια πιθανή αρνητική δημοσιότητα /βλάβη στη φήμη του φορέα Για να εκπονηθεί η αξιολόγηση της βαρύτητας των κινδύνων, κάθε κίνδυνος πρέπει να εξετασθεί σε συσχέτιση με τους υπόλοιπους. Το παρακάτω σχήμα παρουσιάζει μια σχετική προσέγγιση στο θέμα. Περιλαμβάνει την εξέταση της εκτιμώμενης επίπτωσης ενός κινδύνου σε σχέση με την πιθανότητα αυτό να συμβεί. Οι κίνδυνοι μπορούν να χαρτογραφηθούν μαζί ώστε να διευκολύνεται ο διαχωρισμός μεταξύ υψηλών και χαμηλών κινδύνων.

              Όχι Όχι


            • 5 Αντιστοίχιση των πιό κρίσιμων κινδύνων με την ελεγχόμενη μονάδα ή δρασητριοτητα και την προτεραιοποίηση των αποστολών ελέγχου - Δ' στάδιο κατάρτισης του προγράμματος ελέγχου


              Περιγραφή Ο κίνδυνος αφορά στην επίδραση της αβεβαιότητας στους στόχους. Η διαδικασία της αξιολόγησης κινδύνων λαμβάνει υπόψη της, πώς πιθανά γεγονότα ενδεχομένως να επηρεάσουν την επίτευξη των στόχων του φορέα. Ο κίνδυνος εμφάνισης των πιθανών γεγονότων αναλύεται σε όρους Πιθανότητας και Επίπτωσης, δηλαδή είναι η έκφραση της πιθανότητας και του αντίκτυπου ενός γεγονότος με τη δυνατότητα να επηρεάσει την επίτευξη των στόχων ενός οργανισμού. Συνεπώς: Κίνδυνος = Πιθανότητα Χ Επίπτωση Ο κύριος σκοπός της αξιολόγησης κινδύνων για το Ετήσιο Πρόγραμμα Εργασιών είναι να προτεραιοποιηθούν οι δυνάμενες να ελεγχθούν περιοχές (το ελεγκτικό σύμπαν) και να δοθεί προτεραιότητα στους σημαντικούς κινδύνους.

              Σημειώσεις Σύμφωνα με το πρότυπο 2010 «Ο Επικεφαλής Εσωτερικού Ελέγχου πρέπει να καταρτίζει ένα πρόγραμμα ελέγχων με βάση την εκτίμηση κινδύνων, με σκοπό να προσδιορίσει τις προτεραιότητες της Μονάδας Εσωτερικού Ελέγχου, σύμφωνα με τους στόχους του οργανισμού».

              Όχι Όχι


            • 6 Κατανομή των ελεγκτικών πόρων - Ε' στάδιο κατάρτισης του προγράμαμτος ελέγχου



              Όχι Όχι


            • Τα cookies μας βοηθούν να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Χρησιμοποιώντας τις υπηρεσίες μας, συμφωνείτε στην χρήση των cookies από εμάς.